𝗚𝗱𝘇𝗶𝗲 𝗯𝘂𝗱𝗼𝘄𝗮ć 𝘁𝗲𝗿𝗮𝘇 𝗺𝗲𝘁𝗿𝗼? 𝗝𝗮𝗸𝗶𝗲 𝗸𝗼𝗿𝗲𝗸𝘁𝘆 𝘄 𝘀𝘁𝗼𝘀𝘂𝗻𝗸𝘂 𝗱𝗼 𝗽𝗹𝗮𝗻ó𝘄 𝗿𝗮𝘁𝘂𝘀𝘇𝗮?
𝗡𝗮𝘀𝘇 𝗽𝗿𝗼𝗴𝗿𝗮𝗺:
✅ Rezygnacja z nieefektywnej linii , która ma wozić powietrze – co jasno wynika z analiz ratusza i opinii wszystkich ekspertów.
✅ Szybkie projektowanie i rozpoczęcie za kilka lat budowy linii – która na Ochocie ma mieć przebieg północ–południe. To ma być linia o frekwencji większej niż M1!
✅ Następnie linia – na Ochocie przebieg wschód–zachód. Rozważenie zmiany lokalizacji dwóch planowanych stacji i przesunięcie ich spod Alej na Szczęśliwice (na mapce w poście zaznaczyliśmy je w kółkach).
A teraz szczegóły.
❓ 𝗝𝗮𝗸 𝗷𝗲𝘀𝘁 ❓
Władze Warszawy planują 𝘁𝗿𝘇𝘆 𝗸𝗼𝗹𝗲𝗷𝗻𝗲 𝗹𝗶𝗻𝗶𝗲 𝗺𝗲𝘁𝗿𝗮 – z ukończeniem w perspektywie dekad (do 2050 roku, a zapewne i później). Kolejno miałyby być budowane:
𝗟𝗶𝗻𝗶𝗮 , z Gocławia przez Mokotów kończyłaby bieg przy PKP Żwirki i Wigury, zbiegając się tam z linią IV.
ℹ️ Ta linia jest krytykowana praktycznie przez wszystkich ekspertów jako skrajnie nieefektywna. Ma mieć bardzo mało pasażerów (potoki pasażerskie wszystkich linii – w komentarzu), co wynika z analiz samego ratusza. Mimo to władze miasta brną w jej budowę (a kibicuje temu… kandydat PiS na prezydenta Warszawy).
𝗟𝗶𝗻𝗶𝗮 z Tarchomina biegłaby przez Marymont, Okopową–Towarową i pl. Narutowicza, Banacha, Pawińskiego w kierunku Mordoru i Wilanowa. Stacje na Ochocie to: pl. Zawiszy, pl. Narutowicza, Banacha/Grójecka, Wiślicka/Pawińskiego, PKP Żwirki i Wigury
ℹ️ To z kolei linia, która będzie cieszyć się ogromną popularnością, większą niż M1!
𝗟𝗶𝗻𝗶𝗮 biegłaby z PKP Gocławek i węzła Marsa przez pl. Konstytucji, stacje Filtry, pl. Narutowicza i Dworzec Zachodni w kierunku Ursusa.
ℹ️ To też linia z dobrym napełnieniem pasażerami (choć z wyjątkiem obrzeży stolicy).
🟩 𝗡𝗮𝘀𝘇𝗲 𝗽𝗼𝘀𝘁𝘂𝗹𝗮𝘁𝘆: 🟩
✅ Rezygnacja z linii , która będzie niezwykle kosztowna, a skorzysta z niej stosunkowo niewiele osób. Można ją zastąpić innymi inwestycjami – np. obsługa Gocławia do centrum jest możliwa nową trasą tramwajową (którą ratusz miał zbudować już parę lat temu, ale zastopował jej budowę).
✅ Priorytet dla linii . Wszyscy eksperci wskazują ją jako najbardziej potrzebną. Odciąży ona linię M1, która jest już na skraju przepustowości pasażerskiej.
✅ W dalszej kolejności – budowa linii .
✅ Rozważenie zmiany lokalizacji dwóch stacji M5. Dzięki temu lepsza obsługa gęsto zabudowanych 𝗦𝘇𝗰𝘇𝗲̨ś𝗹𝗶𝘄𝗶𝗰 (i Rakowa). W tej chwili władze miasta pod Alejami Jerozolimskimi planują aż kilka stacji metra. Proponujemy zmianę lokalizacji dwóch z nich:
🔘 Zamiast stacji Aleje Jerozolimskie (przy obecnym przystanku PKP o tej nazwie) – stacja metra 𝗠𝗮𝘀𝘇𝘆𝗻𝗼𝘄𝗮/𝗜𝗻𝘀𝘁𝗮𝗹𝗮𝘁𝗼𝗿ó𝘄, czyli w miejscu, gdzie PKP planuje nowy przystanek kolejowy.
🔘 Zamiast stacji Śmigłowca – stacja metra w okolicy ronda Aroniszydze (tj. 𝗕𝗼𝗵𝗮𝘁𝗲𝗿ó𝘄 𝗪𝗿𝘇𝗲ś𝗻𝗶𝗮/𝗢𝗽𝗮𝗰𝘇𝗲𝘄𝘀𝗸𝗮).
————-
🗳️ Przebieg linii metra będzie decydować się na poziomie miasta, a nie dzielnicy. Dlatego w tej sprawie liczymy na wsparcie w Radzie Warszawy. W wyborach do niej popieramy naszą liderkę 𝗠𝗮𝗿𝗶ę Środoń, która startuje jako kandydatka niezależna z pozycji nr 1 na liście Trzeciej Drogi (okręg nr 1 obejmujący Ochotę i Śródmieście).
🗳️ Kandydujemy do Rady Dzielnicy jako KWW Ochocianie + Polska 2050.
➡️ Nasz pełny program: bit.ly/ochocianie-program-2024.