Zdecydowanie popieramy planowaną budowę linii tramwajowej. Ułatwi ona korzystanie z komunikacji publicznej oraz wpłynie pozytywnie na jakość powietrza i mniejszy tranzyt aut przez naszą dzielnicę. W szczególności popieramy proponowane rozwiązania w zakresie:
– zastosowania zielonych torowisk,
– zwężenia części ulicy Bitwy Warszawskiej do dwóch pasów,
– przebiegu linii na powierzchni (poza obszarem Dworca i Parku Zachodniego).
Niemniej jest kilka spraw, które można naszym zdaniem poprawić, i o które poniżej wnioskujemy.
- Niezbędne jest wyznaczenie dodatkowego przystanku przy skrzyżowaniu ulic Pasteura i Banacha. W okolicy tego skrzyżowania znajduje się szpital i przychodnia, który będzie celem podróży dla wielu osób, w tym starszych i schorowanych. Dodatkowo znajduje się tam także kilka wydziałów Uniwersytetu Warszawskiego, które także są celami podróży. Zarówno pacjenci jak i studenci powinni mieć możliwość wygodnego i szybkiego dotarcia z tramwaju do wyżej wymienionych miejsc.
- W odniesieniu do kwestii usuwania drzew (i odpowiednio krzewów) w związku z planowaną inwestycją:
- Należy przeprowadzić analizę drzewostanu i tam, gdzie jest to możliwe, przesadzić drzewa, zamiast je wycinać.
- Niedopuszczalna jest liczba nowych nasadzeń za drzewa usunięte w ewentualnej proporcji 1:1 czy nawet 3:1. Liczba nowych nasadzeń powinna zostać obliczona w następujący sposób: kwota potencjalnej opłaty za usunięcie drzew (wynikająca z ustawy o ochronie przyrody) powinna zostać podzielona przez koszt nasadzenia jednego drzewa (wynikający z przetargów przeprowadzanych przez m.st. Warszawa), co da finalnie liczbę drzew do nasadzenia. Czyli koszt nowych nasadzeń powinien być równy ewentualnej opłacie za usunięcie drzew – nie do zaakceptowania byłoby oszczędzanie na nasadzeniach kompensacyjnych w wypadku inwestycji o budżecie sięgającym nawet 300 mln zł.
- Nasadzenia kompensacyjne powinny być wykonane na obszarze inwestycji i w jego okolicy (na samym obszarze inwestycji może nie być dość miejsca na nasadzenia).
- Przy wszystkich peronach należy wyznaczyć przejścia dla pieszych na obu końcach przystanku, w szczególności przy skrzyżowaniu z Grójecką.
- Należy wyznaczyć drogę dla rowerów po południowej stronie ulicy Banacha (wraz przejazdami) przez Banacha obok planowanych przejść dla pieszych. Zapewni ona dojazd do WUM-u dla licznej grupy studentów, a także obsłuży planowany budynek TBS w miejscu obecnego, likwidowanego, bazarku na rogu Grójeckiej i Banacha.
- Pasy na jezdni powinny mieć maksymalnie 3,25 metra szerokości (ze względu na autobusy), a środkowe i lewe po 3 metry. Obecnie niektóre mają po 3,5 m, co zachęca do rozwijania nadmiernych prędkości i zwiększa hałas.
- Przed budynkiem szpitala należy zlikwidować zatokę autobusową, która utrudnia autobusom włączenie się do ruchu.
- Planowane linie tramwajowe powinny uwzględniać relację Ochota–Służewiec.
- Na Polu Mokotowskim (fragment zakrętu przy Żwirki/Rostafińskich) należy zrezygnować z sygnalizacji świetlnej przy przejściach dla pieszych na rzecz zwykłych pasów. Tramwaj i tak zwalnia przy zakręcie.
- Należy zmienić geometrię zakrętu przy Rostafińskich/Żwirki na taką, która umożliwi mniejszą ingerencję w Pole Mokotowskie, tj. przesunąć tory bliżej ulic.
- Perony przystankowe należy wygradzać od jezdni ogrodzeniem pełnym (ala szyba), żeby chroniło pasażerów przed ochlapaniem w czasie deszczu.
Szczegóły planowanej inwestycji (w tym mapki): http://www.tramwajdowilanowa.pl.
Opinie i uwagi można przesyłać do 18 czerwca drogą elektroniczną na adres: [email protected].