//Uprośćmy system wyznaczania abonamentu rejonowego w SPPN

Uprośćmy system wyznaczania abonamentu rejonowego w SPPN

Od 15 listopada Strefa Płatnego Parkowania Niestrzeżonego ma obowiązywać na całej Ochocie. Każdy mieszkaniec może wykupić abonament rejonowy (za 30 zł). Na jego podstawie może parkować bez dodatkowych opłat w pobliżu swojego domu. Zasięg parkowania to 150 metrów od miejsca zameldowania plus 100 metrów od maksymalnie 8 parkometrów znajdujących się w tym rejonie. Część parkometrów jest fizyczna (to urządzenia w terenie), a część wirtualna (to punkty na mapie ZDM, służące tylko określeniu rejonu parkowania abonamentowego, na siatce o gęstości 200×200 m).

System ten rodzi parę problemów, na które zwracają uwagę mieszkańcy:

❌ Jest nieintuicyjny i nieprzejrzysty Nie ma też narzędzia, które na jednej mapce pokazywałoby mieszkańcowi cały rejon, gdzie może zaparkować. (Można tylko na stronie ZDM wygenerować sobie zasięg oddzielnie dla każdego z kilku parkometrów). Przez to część mieszkańców może nie korzystać z części swojego rejonu, gdzie może zaparkować, a część – zaparkować poza swoim rejonem i narazić się na mandat. Dotyczy to szczególnie osób mniej sprawnie lub w ogóle nie korzystających z narzędzi internetowych.

❌ Powoduje nierówność między mieszkańcami.

▪ W dotychczasowej części SPPN (na północ od Trasy Łazienkowskiej) nasycenie parkometrami jest duże – mieszkaniec może wybierać 8 z kilkunastu parkometrów (nawet 20) i w ten sposób wykreować dogodny dla siebie rejon parkowania, korzystając z prawie całego maksymalnego zasięgu 150+100 m.

▪ W nowej części SPPN parkometrów najczęściej jest tylko 3–4 (wliczając wirtualne), przez to do części maksymalnego zasięgu (tego powyżej 150 m) mieszkaniec w ogóle nie ma dostępu. Sytuacja się jeszcze pogarsza, gdy ktoś mieszka blisko dużej ulicy (jak Grójecka) lub obok dużego skrzyżowania, przez co miejsc do parkowania koło domu zostaje naprawdę mało.

Dlatego nasi radni Daniel Zalewski i Łukasz Gawryś wystąpili o:

1⃣ Zwiększenie gęstości siatki wirtualnych parkometrów do 100×100 m (a przynajmniej do 150×150 m) – jest to rozwiązanie doraźne, możliwe do szybkiego wdrożenia przez sam Zarząd Dróg Miejskich Warszawa.

2⃣ Docelowo odejście od nieprzejrzystego i nieintuicyjnego systemu opartego na parkometrach. Zamiast tego proponujemy przejście na prosty system. Byłby on oparty na odległości od miejsca zameldowania w promieniu 250 (co odpowiada maksymalnemu zasięgowi obecnego systemu, gdzie mamy 150 metrów + 100 metrów od parkometru) – do tego jest konieczna zmiana uchwały Rady Warszawy.