Plany kolejarzy w stolicy coraz ambitniejsze, lepsze dla mieszkańców Warszawy i… coraz bardziej odległe.
Co istotnego, szczególnie dla Ochoty, w kolejarskim master planie na najbliższe lat kilka (i kolejne parędziesiąt)? Chronologicznie:
1) Do końca tego kwartału ma być ogłoszony przetarg na wielką przebudowę Warszawy Zachodniej (ale niestety nadal nie ma na nią pełnego finansowania). Planowany koniec prac to lata 2022-2023, równolegle z finałem budowy linii tramwajowej z Zachodniego do Wilanowa.
2) Przebudowa linii średnicowej znowu się oddala – nowy termin jej zakończenia to 2027 rok. Już za 4, za 6, za 8 lat… każdy nowy termin jest coraz bardziej odległy. Kolejarze zapewniają o przemiennym remoncie torów podmiejskich i dalekobieżnych. Niestety, jak pokazują inwestycje w całej Polsce, koordynacja remontów nie wychodzi kolei najlepiej… Władze PKP zapowiadają, że najgorętszym odcinkiem pod tym względem ma być Centralna–Ochota.
3) W ramach przebudowy średnicy mają powstać nowe przystanki kolejowe – przy rondzie de Gaulle’a i przy Solcu (to realizacja postulatów Miasto Jest Nasze; obecny przystanek Powiśle ma zostać zlikwidowany). Ma też wzrosnąć przepustowość średnicy z obecnych 14 do 24 kursów na godzinę.
W dalszej kolejności (po 2027 roku):
4) Wszystkie trasy wylotowe ze stolicy mają mieć po dwie pary torów, dla pociągów dalekobieżnych i podmiejskich, co szczególnie wpłynęłoby na szybkość (a więc i atrakcyjność) kursów kolei aglomeracyjnej. Jedna z pierwszych tras do rozbudowy to trasa do Piaseczna, czyli linia kolei radomskiej.
5) Kolejarze rozważają domknięcie kolejowego pierścienia wokół Warszawy, czyli budowę Południowej Linii Obwodowej – połączenie okolic PKP Służewiec z prawym brzegiem Wisły. (To postulat, który podnosiliśmy podczas ostatniej kampanii wyborczej wspólnie z innymi ruchami miejskimi: bit.ly/rm-plo). Wśród rozważanych propozycji jest także nowa linia średnicowa północ-południe (Służewiec–Centralna/Główna–Gdańska/Wileńska).
Powyższe kierunki rozwoju warszawskiego węzła kolejowego to efekt paruletnich dogłębnych analiz, których podsumowanie przyjęły uchwałą władze PKP Polskie Linie Kolejowe SA w lutym tego roku. Plany ambitne, wymagające miliardów… (ale skoro znajdują się miliardy na autostrady, to czemu nie na kolej? 😉). Ich ewentualna realizacja wymagać będzie ścisłej współpracy między rządem (finansowanie), miastem (planowanie przestrzenne, czyli zachowanie rezerw terenowych) i koleją (wykonanie).
Cała prezentacja PKP jest dostępna tu: bit.ly/pkp-master-plan.