//Czekoladowa agresja z Barskiej

Czekoladowa agresja z Barskiej

Wiosna na Ochocie. W promieniach słońca, wśród kwitnących bzów snuła się przed wojną po Ochocie woń palonej czekolady, kawy, wanilii, karmelu i sezamu. Działo to się za sprawą znamienitej fabryki czekolady „Plutos”. Znęceni smakowitymi zapachami klienci z całego miasta, kraju, a nawet i świata „SPIESZYLI-PĘDZILI-MKNĘLI-BIEGLI-JECHALI dorożką, samochodem, aeroplanem” na Barską 28/30.

Za czymże tak łasuchy tu zmierzały? Za czekoladą gorzką extra i gorzką lux? „Wiosenną pogodą? Wiosennymi kobietami? Wiosennymi kolorami? Wiosennymi deszczami? Wiosennym zmierzchem? Wiosennymi ptakami? A może dreszczami wiosennymi? NIE! Wiosennymi cukierkami Plutos (i siostrzanymi karmelkami czekoladowymi). Ta wiosna, zaklęta w cukry, która promieniuje przez cztery pory roku”.

Czy ciepłym wieczorem klienci ochockiej fabryki pragnęli przeżywać „cudowne, nieopisane, bajeczne szecherezady smakoszostwa” za sprawą „najbardziej egzotycznej, wyszukanej i wykwintnej” czekolady mlecznej mokka Plutos? A może woleli słuchać audycji, przegryzając czekoladę radio-deserową? „Skosztowawszy jej stawało się gorliwym, fanatycznym radio-amatorem”. W końcu był to już „wiek Chaplina, jazz-bandu i Einsteina”.

Czy 400 pracowników fabryki Plutos uważało, że „PRACA jest dobrodziejstwem i świętym obowiązkiem człowieka. Ale praca bez czekolady Plutos – jest wycieńczającym ciężarem, istnem, utrapieniem człowieka.”? Czy czekolada orzechowa faktycznie „żywiła ich – niczem najsutszy posiłek, nie przyprawiając o stratę kosztownego czasu”?

Awangardowy folder reklamowy z 1925 roku stworzyło Biuro Reklama-Mechano. Projekt graficzny opracował Henryk Berlewi w swoim własnym autorskim stylu mechanofakturowym, natomiast za treść nawiązującą do dadaistycznej poezji odpowiada Aleksander Wat. Więcej o Biurze Reklama-Mechano: Magdalena Zdrenka, Historia Polskiego Projektowania (4): Biuro Reklama-Mechano, https://www.signs.pl/historia-polskiego-projektowania-%284%…

Jeżeli roz-Ochocili już się Państwo na słodkości, przypominamy, że wbrew przedwojennemu hasłu „Cukier krzepi”, prawda jest taka, że cukier szkodzi.