//Niech Aleje Jerozolimskie będą wreszcie alejami – także na Ochocie

Niech Aleje Jerozolimskie będą wreszcie alejami – także na Ochocie

Miasto Stołeczne Warszawa zapowiedziało przebudowę Alej Jerozolimskich w ich śródmiejskiej części po zakończeniu remontu linii średnicowej przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Bardzo kibicujemy tym zmianom: sprawią one, że ulica ta wyjdzie ze standardu PRL-u i stanie się dostępna dla wszystkich mieszkańców.

Czy chcecie podobnych zmian także na Ochocie❓

🌳🌳🌳🌳 cztery szpalery drzew
🚴‍♀️🚴 obustronne drogi rowerowe
🚶‍♀️🚶‍♂️🧑‍🦯 wygodne i estetyczne chodniki
🅿️ pasy i zatoki postojowe do parkowania aut

My też – niech Aleje staną się znów alejami godnymi tego miana❗️

Dlatego wystąpiliśmy o rozszerzenie zmian w Alejach Jerozolimskich na odcinek ochocki między rondem Czterdziestolatka a placem Zawiszy.

Analogiczne jak w Śródmieściu przekształcenie Alej także na Ochocie to oczywista konsekwencja. Historycznie, urbanistycznie i komunikacyjnie odcinek ten tworzy przecież jedną spójną całość ze śródmiejskim. Dawniej prowadził do granic miasta – Rogatek Jerozolimskich na obecnym placu Zawiszy. Teraz powinien współtworzyć nową południowo-zachodnią „bramę” do centrum Warszawy.

Zachowanie Alej na Ochocie w przekroju 2×3 pasy nie ma uzasadnienia, skoro po obu stronach ciąg ten będzie się kończyć ulicami o docelowym przekroju 2×2. Jego kontynuację na zachód stanowią jednokierunkowe obecnie Aleje Jerozolimskie w kierunku Dworca Zachodniego, gdzie zachowano rezerwę terenową na przebicie drugiej dwupasowej jezdni w kierunku Śródmieścia. Z kolei na południowy zachód, ku placowi Narutowicza, prowadzi ul. Grójecka, co do której zapadła decyzja kierunkowa o zmianie przekroju na 2×2.

Uważamy, że również ochocki odcinek Alej Jerozolimskich od placu Zawiszy do ronda Czterdziestolatka potrzebuje zmiany charakteru z anachronicznej arterii przelotowej w wielkomiejską reprezentacyjną aleję, z poprawą substandardowych ciągów pieszych (teraz zastawionych parkującymi autami, zwłaszcza w dni powszednie) oraz uzupełnieniem o brakującą zieleń i infrastrukturę rowerową. Dlatego nasi radni Łukasz Gawryś i Aleksander Kopiński wystąpili o to, by planowane przez ratusz zmiany w Śródmieściu objęły również ochocki odcinek Alej.

Interpelacja: bit.ly/int-aleje

Czekamy na odpowiedź prezydent Rafał Trzaskowski, wiceprezydent Michał Olszewski, dyrektor Marlena Happach, Zarząd Dróg Miejskich Warszawa.

Ilustracja: proponowany przez nas przekrój ulicy po zmianach na wysokości gmachu Wojskowego Instytutu Geograficznego (Al. Jerozolimskie 97)